Google Analytics

Att komma igång med Google Analytics och några tips på vägen

1. Exkludera trafik från dig själv

Google Analytics är ett fantastiskt verktyg för att få statistik över hur din hemsida används och även information om dina besökare. Men en sak som är lätt att glömma bort och som kan göra att informationen inte stämmer är att du glömmer bort att filtrera bort dina egna (eller dina kollgers) besök. Det kan är intresserad av är att se hur potentiella kunder använder hemsidan, inte hur du klickar runt.

Så här filtrerar du bort dina besök:

  1. Klicka på ”Administratör” nere i vänstra hörnet.
  2. Välj ”Alla filter” i den vänstra kolumnen på sidan som visas.
  3. Tryck på ”Lägg till filter”.

Filtrera bort trafik från dig själv

När du väl har kommit så här långt är det dags att ta reda på din IP-adress, det kan du göra här exempelvis. Nu är du redo att skapa ditt filter. Börja med att namge filtret, förslagvis till något som du kan associera med vad filtret gör. Välj sedan filtertyp ”Fördefinierat”, ”Trafik från IP” och ”Är lika med”. Du får då upp en ruta där du fyller i din IP-adress. Slutligen markerar du vilken webbdata som ska exkluderas. Förslagsvis väljer du all webbdata.

Lägga till en filter

Sitter man på en kontor som har flera IP-adresser (en sk. IP-range) går det utmärkt att utesluta alla, hur du gör det kan du läsa här.

2. Sätt upp mål

För att du ska få ut så mycket som möjligt av Google Analytics är det en bra idé att sätta upp olika mål. Ett mål kan vara exempelvis att en besökare besöker en viss sida, börjar prenumerera på ett nyhetsbrev eller något annat.

Genom att sätta upp olika mål får du en mycket bättre och tydligare bild av hur dina besökare använder din hemsida.

Så här skapar du ett mål:

  1. Klicka på ”Administratör” nere i vänstra hörnet.
  2. Välj ”Mål” som ligger i den högra kolumnen.
  3. Tryck på knappen ”+ Nytt mål”.

Google Analytics mål

Nästa steg är att välja vad för typ av mål du vill sätta upp. Google har skapat ett gäng olika mallar, ”Lägg beställning”, ”Skapa ett konto”, ”Kontakta oss”, ”Dela sida i sociala medier” för att nämna några. Om inget av de färdiga mallarna passar väljer man ”Anpassad” (finns längst ner). Det är det jag kommer göra i det här exemplet. Jag vill att ett mål uppfylls när någon besöker bloggen,

Google Analytics mål vid besök av sida

Du namnger ditt mål, väljer typen ”Mål” och trycker på ”Fortsätt”.

Det sista du behöver göra innan ditt första mål är uppsatt är att välja om målet ska uppfyllas av en exakt URL (adress), börja med en del av en URL eller vara ett reguljärt uttryck (jag kommer inte gå in närmare på vad reguljära uttryck är, om du undrar får du gärna kontakta oss.)

Jag vill att målet uppfylls varje gång någon besöker bloggens startsida eller ett specifikt blogginlägg. Så jag konfigurerar mitt mål så här,

Google Analytics mål konfiguration

Slutligen trycker du på ”Spara” och du har skapat ditt första mål i Google Analytics.

3. Segmentera din data

Ytterligare en sak du bör göra för att få större förståelse för dina besökare och hur dom använder din hemsida är att segmentera dom. Nu kanske du undrar vad det betyder, segmentera besökare?

Enkelt förklarat är det att dela upp dina besökare på en rad olika kategorier, beteende, ålder, kön, var dom befinner sig för att nämna några olika exempel. Hur du ska segmentera dina besökare beror till stor del på vad för typ av hemsida du har och exempelvis vilka som är just din prioriterade kundkrets.

Google har en del inbyggda segmenteringar av dina besökare, dessa hittar du i vänstermenyn under ”Målgrupp”.

Google Analytics målgrupp

Men ibland räcker dessa inbyggda målgrupper (segmenteringar) inte till och du kan då skapa en egen målgrupp.

Så här skapar du en egen segmentering / målgrupp:

  1. Klicka på ”Administratör” nere i vänstra hörnet.
  2. Välj ”Segment” i den högra kolumnen (”Vy”) på sidan som visas.
  3. I fönstret som öppnas klickar du sedan på ”+ Nytt segment”.

Google Analytics segment

En sak som kan vara värd att nämna innan du börjar skapa ett eget segment är att det finns massvis med färdiga segment som andra personer har skapat. Dessa har Google samlat i ett galleri och du kan bläddra, söka och filtrera bland dessa genom att klicka på ”Importera från galleri” (ligger bredvid knappen för att skapa ett eget segment).

Vi skapar ett enkelt segment som vi kallar ”Potentiella kunder från Stockholm” genom att fylla i det nya segmentet så här,

Google Analytics segment exempel

Det går självklart att skapa mycket mer avancerade segment genom att kombinera en mängd olika parametrar, exempel kan vara besökare från en viss annons, besökare som besöker minst tre sidor, besökare från sociala medier och mycket mer alternativ.

För att sedan använda ditt segment går du in på ”Målgrupp” och lägger till ditt segment,

Google Analytics segment

Behöver du hjälp?

Blev du nyfiken på hur du kan använda Google Analytics mer effektivt? Känner du att du behöver hjälp? Tveka inte att ta kontakt med oss. Vi är självklart certifierade hos Google för Google Analytics.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *