NirVara Sweden AB

NirVara

Vad som efterfrågades

NirVara tillverkar och säljer produkter baserade på hampa. Deras främsta försäljningskanal är via deras egna hemsida.

I början av 2018 bytte NirVara plattform från Magento till WordPress och WooCommerce. Vi på DA:WEBB blev tillfrågade om att hjälpa till att optimera deras hemsida, lansera en Engelsk version av webbshoppen och jobba med sökmotoroptimering.

Vår lösning

Vi började med att optimera hemsidan för att göra den snabbare. Innan vi började optimera hemsidan tog det cirka 5 sekunder innan startsidan hade laddat klart. När vi var klara tog motsvarande sida endast 1 sekund att ladda. Detta trots att startsidan har flera stora bilder.

Hur gjorde vi? Vi började med att optimera över 800 bilder. I genomsnitt blev bilderna runt 65% mindre i filstorlek samtidigt som dom behöll sin kvalité. Att bilderna är skarpa och fina är viktigt för alla hemsidor, inte minst för en e-handel.

Steg två för att optimera NirVaras hemsida var att se till att alla statiska resurser (bilder, javascript, css) laddas från något som kallas CDN (Content Delivery Network). Det finns flera skäl till att använda CDN men enkelt förklarat gör det att webbläsaren snabbare kan hämta allt innehåll på en hemsida.

Steg tre var att optimera hur hemsidan cacheas. När det gäller en hemsida som är en e-handel är det viktigt att veta vad man gör för att undvika problem med exempelvis varukorgen. Men en korrekt installerad och konfigurerad cache gör otroligt stor skillnad på alla typer av hemsidor.

Engelsk webbshop

Vi la upp en strategi för att på ett så effektivt sätt göra hela NirVaras hemsida tillgänglig på Engelska. I och med att det är en e-handel finns det mycket att tänka på för att få till alla delar.

Tillsammans med kunden genförde vi sedan den plan vi hade lagt upp och under några hektiska dagar översattes alla produkter och all information. Vi fokuserade mest på det tekniska medan kunden fokuserade på översättningar.

SEO

Vi blev tillfrågade om hur kunden kunde sökmotoroptimera sin hemsida. Vi började med att ta fram en fullständig genomgång av nuläget. Rapporten inkluderade både förslag på optimeringar on-site (det kunden bör tänka på i arbetet på sin egen hemsida) och även förslag på förbättringar off-site (strategier man kan använda utanför sin egen hemsida).

Vi säkerställde även att hemsidan uppfyller kraven Google ställer på hemsidor för att anse att dom är väl anpassade för mobiler.

SEO-arbetet kommer fortsätta löpande under några månader.

Slutresultat

Vi lyckades göra hemsidan otroligt mycket snabbare. Det är extremt viktigt för alla, inte minst om man driver en e-handel.

En engelsk version av hemsidan, inklusive webbshop, kommer göra det mycket lättare för de kunder NirVara har utanför Sverige. I förlängningen kommer det bidra till att öka försäljningen.

SEO-rapporten vi presenterade togs emot på ett positivt sätt. Får man svart på vitt konkreta åtgärdar att ordna är det mycket lättare att lägga en god grund för bra SEO. Vi kommer fortsätta hjälpa NirVara med SEO-arbete de närmsta månaderna.

DA:WEBB är otroligt hjälpsamma och mycket kompetenta. Tack vare vårt samarbete har vår hemsida förbättrats avsevärt. Det känns tryggt att vi kan vända oss till Daniel och DA:WEBB när vi behöver hjälp.

Mait Soosalu, grundare NirVara Sweden AB

Daniel Nordmark
Grundare av DA:WEBB

Daniel har över 15-års erfarenhet av att jobba med systemutveckling med fokus på internet.

Daniel Nordmark
Grundare av DA:WEBB